МІСЦЕ МАТЕРІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ В СИСТЕМІ ЮРИДИЧНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj-2024-6.04Ключові слова:
публічна служба, державна служба, публічний службовець, юридична відповідальність, види юридичної відповідальності, матеріальна відповідальність публічних службовцівАнотація
Статтю присвячено дослідженню природи та місця матеріальної відповідальності публічних службовців в системі юридичної відповідальності зазначених суб’єктів. Проаналізована різноманітні теоретичні підходи до визначення матеріальної відповідальності, які окреслюють її ознаки та опосередковують в системі стримування негативним наслідкам діяльності публічної служби. З’ясовано, що наукові підходи до визначення матеріальної відповідальності різняться, і найчастіше сутність матеріальної відповідальності пов’язують з цивільно-правовою відповідальністю. Встановлено, що матеріальну відповідальність публічних службовців варто розглядати як невід’ємний елемент їх правового статусу, що визначає окреме місце такого виду відповідальності у системі правового регулювання діяльності публічної служби. Аналіз чинного нормативно-правового регулювання матеріальної відповідальності публічних службовців дозволяє встановити некоректність порядку її застосування, що чітко визначено положеннями статей чинних законів і негативно впливає на її реалізацію, основна мета якої є відновлення порушеного правового стану, порушених прав, свобод та законних інтересів приватних осіб від свавілля та непротиправної діяльності суб’єктів публічної служби. Зроблено висновок, що матеріальна відповідальність публічних службовців має спільні ознаки з цивільно-правовою відповідальністю, проте чинне нормативно-правове регулювання не взаємозамінює ці види, а дозволяє існувати їм паралельно, що інколи провокує ситуації складності у визначенні конкретного виду відповідальності, які полягають у визначенні складу правопорушення, а особливо – суб’єктивної сторони. Основною проблемою практичного характеру, яка залишається в правовій площині регулювання порядку притягнення публічних службовців до матеріальної відповідальності, є необґрунтована диспозитивність та недостатня урегульованість на рівні положень Закону України «Про державну службу», що дозволяє на власний розсуд приймати рішення про доцільність притягнення конкретного публічного службовця до матеріальної відповідальності.
Посилання
Службове право України : навч. посіб. / А. І. Берлач, О. С. Проневич, О. Р. Радишевська та ін. ; за заг. ред. А. І. Берлача. Київ, ВПЦ «Київський університет». 2023. 479 с.
Конституція України : Закон України від 28.06.1996 № 254к/96–ВР. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1996. № 30. Ст. 141.
Грищук А. Б. Загальнотеоретичні аспекти відповідальності державних службовців. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія ПРАВО. 2022. Вип. 71. С. 234–238. DOI: https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.71.39.
Охріменко Н. М. Питання правового регулювання юридичної відповідальності посадових осіб міністерства України в процесі здійснення нормотворчості. Державне управління: теорія та практика. 2012. № 2. С. 1–7.
Скоріков В. Види відповідальності державних службовців. Державне управління та місцеве самоврядування. 2017. Вип. 1. С. 145–151.
Губанов О. О. Юридична відповідальність публічних службовців як інститут службового права України : монографія. Запоріжжя : Видавничий дім «Гельветика», 2020. 374 с.
Про державну службу : Закон України від 10.12.2015 № 889–VIII. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2016. № 4. Ст. 43.
Про службу в органах місцевого самоврядування : Закон України від 07.06.2001 № 2493-III. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2001. № 33. Ст. 175.
Цивільний кодекс України : Закон України від 16.01.2003 № 435–IV. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2003. №№ 40–44. Ст. 356.