СТАНДАРТИ ПУБЛІЧНОГО АДМІНІСТРУВАННЯ У СФЕРІ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ: ДОСВІД УКРАЇНИ ТА НІМЕЧЧИНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/klj-2023-3.04

Ключові слова:

цифрова трансформація, публічне адміністрування, принципи, Україна, Німеччина.

Анотація

Стаття присвячена визначенню системи стандартів публічного адміністрування у сфері цифрової трансформації в Україні та Федеративній Республіці Німеччина. Дослідження базується на аналізі законодавства обох країн, а також вітчизняної та зарубіжної спеціальної літератури, присвяченої функції публічної адміністрації щодо цифрової трансформації суспільства. Методологічною основою дослідження стали порівняльно-правовий та системний методи дослідження. Їх застосування дало змогу з’ясувати систему стандартів публічного адміністрування у сфері цифрової трансформації в Україні та Німеччині. Порівняльно-правовий аналіз досвіду публічного адміністрування у сфері цифрової трансформації в Україні та Німеччині свідчить про те, що у ФРН воно знаходиться на якісно вищому ступені розвитку. Такий досвід може стати орієнтиром та еталоном для подальшого розвитку цифравізації в Україні. Насамперед, мають бути враховані базові принципи цифровізації, такі як: повага до гідності та прав людини, інформаційного самовизначення, одноразового використання, просування нових цифрових технологій, цифрової стійкості, єдиних стандартів безпеки. Досвід Німеччини свідчить про те, що держава та суспільство в особі окремих інституцій громадянського суспільства, компаній та приватних осіб мають стати партнерами у процесі цифровізації. Доцільно запозичити практику співпраці останніх у межах окремих платформ для співробітництва, а зокрема у сферах: захисту даних та гарантування суверенітету даних; цифрової економіки, сприяння налагодженню контактів у сфері цифровізації, допомоги компаніям у переході до цифрової економіки; системи навчання та науки; цифрового робочого світу; цифрового адміністрування та публічних ІТ, а також формування та реалізації споживчої політики. Україна має стати частиною Цифрової Європи. Це завдання можливо реалізувати лише у тому випадку, якщо наша держава узгодить державну політику у сфері цифровізації із тими цілями та завданнями, які існують на рівні Європейського Союзу. Крім того, рівень захисту даних приватних осіб в Україні має бути приведений у відповідність до тих стандартів, які існують на рівні ЄС.

Посилання

Shaping digitalization – Implementation strategy of the Federal Government. URL: https:// www.bundesregierung.de/breg-de/service/publikationen/shaping-digitalization-implementation- strategy-of-the-federal-government-1605330 (дата звернення: 19.03.2023). 2. Подзігун Г.В. Специфіка забезпечення прав людини та громадянина в умовах цифрової трансформації. Держава та регіони. Серія «Право». 2020. № 4(70). Т. 2. С. 76–85.

Подзігун Г.В. Правове регулювання цифрової трансформації в Україні. KELM (Knowledge, Education, Law, Management). 2020. № 6(34). С. 254–266.

Volker Boehme-Neßler. Unscharfes Recht. Überlegungen zur Relativierung des Rechts in der digitalisierten Welt. Duncker & Humblot. Berlin, 2008. 800 s.

Roßnagel Alexander, Fischer-Dieskau Stefanie, Wilke Daniel. Transformation von Dokumenten. Zur Notwendigkeit einer Technik- und Rechtsgestaltung. Computer und Rech. 12/2005. S. 903–912.

Питання Міністерства цифрової трансформації: постанова Кабінету Міністрів України від 18 вересня 2019 р. № 856. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pitannya-ministerstvacifrovoyi- t180919 (дата звернення: 19.03.2023).

Структура Міністерства цифрової трансформації України: наказ Міністерства цифрової трансформації України від 26 квітня 2021 № 71/к. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/ uploads/files/page/ministry/Scan_71%D0%9A_%D0%A1%D1%82%D1%80%D1%83%D0%B A%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0_%D0%9C%D1%96%D0%BD%D1%86%D0%B8%D1 %84%D1%80%D0%B8_%D0%BA%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%8C. pdf(дата звернення: 19.03.2023).

Про затвердження плану роботи Міністерства цифрової трансформації України на 2021 рік: наказ Міністерства цифрової трансформації України від 09 квітня 2021 № 49. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/page/ministry/%D0%9F%D0%BB%D0%B0%D0 %BD_%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B8_%D0%9C%D1%96%D0%BD %D1%86%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%B8_2021.pdf (дата звернення: 19.03.2023).

Звіт про виконання плану роботи Міністерства цифрової трансформації України на 2021 рік. URL: https://cms.thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/page/ministry/%D0%97% D0%B2%D1%96%D1%82_%D0%9F%D0%BB%D0%B0%D0%BD_%D0%9C%D1%96%D0%B D%D1%86%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%B8_2021.pdf(дата звернення: 28.06.2022).

Цифровізація – це поступове перетворення усіх державних послуг на зручні онлайн- сервіси. URL: https://www.rv.gov.ua/news/cifrovizaciya-ce-postupove-peretvorennya-usihderzhavnih- poslug-na-zruchni-onlajn-servisi(дата звернення: 19.03.2023).

Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації: розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 67-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/67-2018-%D1%80/ed20180117#n20 (дата звернення: 19.03.2023).

Питання Єдиного державного веб-порталу цифрової освіти «Дія. Цифрова освіта» : постанова Кабінету Міністрів України від 10 березня 2021 р. № 184. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/184-2021-%D0%BF/ed20210310#n21(дата звернення: 19.03.2023).

Цифровізація як нова реальність України. URL: https://lexinform.com.ua/dumkaeksperta/ tsyfrovizatsiya-yak-nova-realnist-ukrayiny/(дата звернення: 19.03.2023).

Datensouveränität als Bestandteil des Once-Only-2.0-Prinzips. URL: https://www. de.digital/DIGITAL/Redaktion/DE/Digital-Gipfel/Download/2018/p6-datensouveraenitaet-onceonly- 2-0-prinzip.pdf?__blob=publicationFile&v=2(дата звернення: 19.03.2023).

Gesetz zur Verbesserung des Onlinezugangs zu Verwaltungsleistungen (Onlinezugangsgesetz – OZG). URL: https://www.gesetze-im-internet.de/ozg/OZG.pdf(дата звернення:19.03.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-11

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ, ФІНАНСОВЕ, ПОДАТКОВЕ ПРАВО