КОРПОРАТИВНА ЕТИКА ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ БІЗНЕСУ: СВІТОВИЙ ДОСВІД ТА УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/klj-2025-7.07Ключові слова:
корпоративна етика, етичний кодекс, етичні принципи, корпоративна культура, бізнес, суб’єкти господарювання, інвестування, ефективність управління, відповідальністьАнотація
Статтю присвячено аналізу корпоративної етики як важливого інструмента розвитку сучасного бізнесу, з акцентом на світовий досвід та українські реалії. Авторка досліджує історичне підґрунтя етичних принципів у сфері господарювання.Особливу увагу приділено шести базовим етичним принципам: солідарності, ефективності, раціональності, справедливості, утриманню від заподіяння шкоди та рольовій відповідальності, які можуть бути адаптовані до бізнес-середовища як основа для формування відповідальної корпоративної поведінки.Важливим інструментом формування, підтримки та розвитку корпоративної етики є кодекс корпоративної етики. Його наявність засвідчує стратегічну орієнтованість суб’єкта господарювання на дотримання етичних стандартів і сприяє встановленню спільних цінностей, прозорості в діяльності та зрозумілих орієнтирів для працівників. Кодекс не лише виконує регулятивну функцію, а й слугує основою для формування позитивного етичного клімату в колективі, зміцнює довіру між усіма учасниками бізнес-процесу, сприяє формуванню прозорого та відповідального середовища, знижує ризики для інвестування та підвищує довіру до бізнесу з боку потенційних інвесторів.Кодекс корпоративної етики встановлює ключові норми етичної поведінки, що охоплюють заборону дискримінації, сексуальних домагань, примусової та дитячої праці, забезпечення рівності можливостей, етичні стандарти у взаємодії з партнерами, медіа та державними інституціями. Він також регламентує питання подарунків, ділової гостинності, запобігання цькуванню та приниженню в колективі та містить положення щодо відповідальності за порушення встановлених норм. Аналіз українських реалій показує низку етичних викликів: формалізація етичних стандартів, недотримання трудових прав, дискримінація, низький рівень моральної культури.Ефективна корпоративна етика потребує системного підходу: участь працівників у розробленні етичного кодексу, прозорість його положень, чіткі механізми відповідальності та реальна підтримка з боку керівництва. Лише за умови усвідомленого прийняття етичного кодексу кожним працівником він може стати дієвим інструментом внутрішнього регулювання, підвищення довіри, зміцнення репутації суб’єкта господарювання, а також стимулювання інновацій та сталого розвитку бізнесу в Україні.
Посилання
Хачатурян Х. В. Переорієнтація державного управління на потреби громадян: нова європейська модель. Вісник Київського міжнародного університету. Київ : КиМУ. 2009. Вип. 8. 352 с.
Бойко О. М. Правила бізнес етики: проблеми застосування. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. 2022. Вип. 32 С. 92–98. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/ zenodo.6497797.
Фурман І. В., Гонтарук Я. В., Пронько Л. М. Перспективні напрями розвитку корпоративної етики підприємств. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 70. DOI: https://doi.org/ 10.32782/2524-0072/2024-70-48.
Доброчесність та етика в бізнесі. Unodc : вебсайт. URL: https://www.unodc.org/documents/e4j/IntegrityEthics/E4J_Integrity_and_Ethics_Module_11_final_UKR.pdf (дата звернення 13.06.2025).
Рихліцька О. Д. До питання корпоративної етики в сучасній організації. Гуманітарний часопис. 2011. № 1. С. 89–97.
Пігош В. А. Кодекс корпоративної етики як інструмент розвитку потенціалу підприємств. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія Економіка. 2020. Вип. 1 (13). С. 104–107. DOI: 10.31339/2313-8114-2020-1(13)-104-107.
Маслов О. В. Етика в управлінні бізнесом: практика розробки етичних кодексів. Економічний часопис-XXI. 2011. № 9–10 (2). С. 52–56.
Reynolds G. Ethics in information technology. Thomson, Toronto. 2023.
Шавкун І. Г. Методологічні проблеми концепції етичної компанії в бізнесі. Гуманітарний вісник ЗДІА. 2009. Вип. 39. С. 44–54. URL:https://zgia.zp.ua/gazeta/VISNIK_39_4.pdf (дата звернення 11.06.2025).
Бабаджанян Г. Б. Правове забезпечення саморегулювання господарсько-торговельної діяльності : дис. … д-ра філос.: 081. Київ, 2024. 230 с.
Svensson G., Wood G, Singh J. and Callaghan Michael, Codes of ethics artefacts in Australia, Canada and Sweden: a longitudinal study, in AMS 2008 : Proceedings of the Annual Conference of the Academy of Marketing Science, Vancouver, B.C., pp. 262–266.
Харчишина О. В. Корпоративний кодекс як засіб формування позитивного іміджу підприємств харчової промисловості в умовах міжнародного співробітництва. Стратегія розвитку України. Науковий журнал. 2011. № 2. С. 217–221. URL: https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SR/article/view/4245 (дата звернення 11.06.2025).
Кодекс корпоративної етики. Нафтогаз: вебсайт. URL: https://www.naftogaz.com/compliance (дата звернення 10.06.2025).
14. Кодекс корпоративної етики ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України». Газ: вебсайт. URL: https://gas.ua/Content/Entities/AppFile/5/file(дата звернення 10.06.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Київський юридичний журнал

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.